FILIP M. LUND / UNDERVISNINGMATERIALE / Lærervejledning

Opdateret til de nye fællesmål

Vi har tilføjet nye opgaver, der stort set dækker alle de nye fællesmål, fx:

Multimodalitet

Hvis Filip var på Instagram, hvad ville han så poste?
Et oplæg til at tale om, hvad de sociale medier fortæller om karakterer
- virkelige og fiktive.

Krop og drama

Slagsange, råbekor, fede replikker og sjove lydeffekter ... Filip har det hele.
Vil du opføre Filip som skolekomedie, kan du downloade "Skør i bolden" som manus.

Åben skole

Gør som Filip: Lad grupper af elever vælge et mysterium og udforske det ved at udspørge vidner på og uden for skolen. Derefter opsummerer de sagen og skriver Mysteriet om ..." som avis eller som Filip-historie. Til slut præsenterer de for hinanden og evaluerer.

Lærervejledning

Idéark til lærerne

Opgaverne er udformet som to sæt idéark til dansklærere i 2.-4. klasse:

  • Et idéark med generelle opgaver
  • Et idéark med tematiske opgaver til de enkelte bøger.
Idéarkene ligger som Word-filer med en lang række opgaver, så det er let at plukke de opgaver ud, der passer til den enkelte elev/de enkelte elever, og at tilføje dine egne. De letteste opgaver er markeret med * og de sværeste med **.
 
Læs i dybden med Filip egner sig både til et intensivt læsekursus og til den daglige undervisning.

Generelle opgaver

idéarket med generelle opgaver finder du ti typer opgaver, der kommer godt omkring arbejdet med læseforståelse, fra forforståelse til opsummering.

Arbejdet med de enkelte bøger

På idéarkene til de enkelte bøger finder du inspiration til at arbejde videre med temaerne fra Filips sager, der alle kredser om livets store spørgsmål.
 
I den muntre afdeling (Helt til hest og Skør i bolden) er der bl.a. oplæg til at udforske verden på Filip-facon og lave ordbøger med heste- og fodboldudtryk.
 
I den mere alvorlige afdeling (Heksens hus, Den lille forskel og Meningen med livet) er der bl.a. oplæg til samtale i klassen om frygten for det ukendte, om mytedannelse og frygten for at skille sig ud. Om kønsstereotyper samt om tro contra meningsfylde/meningsløshed. 
 
Endelig er der et særligt oplæg om ”den upålidelige fortæller” til En mand til Mona, hvori Filip, der er jeg-fortæller, ikke forstår, hvad han ser, og derfor konkluderer forkert. Og hvad er man så, en løgner?
 
På sigt vil det være en oplagt idé først at arbejde med bøgerne i 2. klasse og så tage dem op igen i 4. klasse, fordi der netop på disse to år sker et kvantespring mht. forståelse for billedanalyse, struktur, genrer, miljø- og personbeskrivelser, spændingskurver osv. Ved at genlæse en tekst med års mellemrum opnår man at se, hvor meget skarpere en læser, man er blevet, hvilket er stærkt motiverende for at blive endnu bedre.

Bogmærker og diplomer til eleverne

Til de af børnene, der er udstyret med samler- eller konkurrencegen, har vi også lavet lidt ekstra i form af bogmærker/dørhængere, miniplakater og detektivdiplomer, der er lige til at printe ud.
 
Hvis man gerne vil have mange hakker på sit detektivdiplom, så er der kun en vej frem, og det er i dybden, som Filip ville sige.
 
God læselyst!
Ellen Holmboe / Løse Ænder

Fællemål

Opgaverne dækker bredt inden for de fire søjler i fællesmålene:
  • Læsning
  • Fremstilling
  • Fortolkning
  • Kommunikation
Nye opgaver er markeret med gul fremhæver på idéarkene.

Downloads

Læs mere om forfatteren bag Filip M. Lund og opgaverne til serien.

Dialog

Vi vil meget gerne i dialog med lærere, der bruger Læs i dybden-opgaverne i undervisningen.
 
Du kan dele dine erfaringer på godt og ondt, med os og med andre lærere, under Dialog.
 
 
 
Forlaget Løse Ænder - Hedebygade 3, 5. - 1754 København V - CVR 32 13 75 04 - Tlf.: 30227597 - Seneste opdatering 17. januar 2024