Læs i dybden med Filip M. Lund - hemmelig detektiv
Hent gratis opgaver til træning af læseforståelse i 2.-4. klasse
Den letlæste detektivserie om Filip M. Lund er oprindelig skrevet som lystlæsning, men undervejs har det vist sig, at den også egner sig til træning af læseforståelse. Dels fordi historierne er tilpas korte, og dels fordi der er meget at tale om både danskfagligt og filosofisk.*
Altså gav jeg mig til at læse om læseforståelse og så til min store fornøjelse, at de metoder, Filip bruger som hemmelig detektiv, svarer nøje til de metoder, man bruger i moderne læseforståelse. (Det fandt jeg først ud af, EFTER at have skrevet bøgerne, heldigvis).
Når Filips nysgerrighed bliver pirret, og han sætter sig for at opklare en sag, foregår det på følgende måde:
- Han formulerer for sig selv, hvad han ved, hvad han undrer sig over, og hvad han gerne vil vide.
- Han udspørger vidner.
- Han udforsker sagen – måske endda ved at gå undercover som hestepige eller fodboldspiller.
- Han opsummerer sagen – og konkluderer, om den kan henlægges som opklaret eller uopklaret.
Kort sagt har bøgerne samme struktur som den strategi, eleverne skal have indøvet:
Forforståelse, Spørg, Udforsk, Opsummér.
|
*”Lix-tallet er kun 11, men historien er skruet så fantasifuldt og originalt sammen, at bogen både er interessant for de 7-10-årige og betydeligt ældre børn." Fra lektøren på Skør i bolden
*"TÆNKSOM LETLÆSNING: Lavt lixtal, men indhold og personer kræver, at læseren arbejder med forståelse. Og bøgerne er arbejdet værd ... bøgerne vil blive læst med stor fornøjelse af især drenge i 3.-5. klasse.” Fra Mette Ahners anmeldelse af serien på Folkeskolen.dk
Yderst velegnet til læsetræning
Se lærervejledning
Hent idéark
Køb klassesæt med rabat
|
Motivation
Det tager tid at blive en god læser, og det hele står og falder med motivation: At man er villig til at læse i dybden, hvilket helt konkret betyder, at man skal være villig til at læse en tekst igen – og igen – med åbne, friske øjne. Til gengæld er glæden ved at blive en god læser livslang.
Med opgavearkene til Filip M. Lund-bøgerne er det tanken at give lærere et redskab til at skubbe nye læsere blidt i den retning. At forsøge at gøre det til en leg at læse i dybden eller i det mindste at forsøge at gøre det lidt mindre plagsomt at få automatiseret nogle gode læserutiner. Og netop fordi det er seriebøger, er der en naturlig anledning til at komme igennem de samme ting flere gange og forhåbentlig begynde at ane de større sammenhænge.
De enkelte opgaver er alle klassikere inden for læsetræning. Det nye ligger i strategien med at læse dybere og dybere ned i den samme tekst. Læs i dybden med Filip er i al sin enkelhed en introduktion til den strukturalistiske tekstanalyse for 2.-4. klasse.
Gennem arbejdet med opgaverne kommer eleverne gradvist til at få blik for alle de dele, der tilsammen udgør en historie – fra ordniveau til temaniveau.
I starten vil det sikkert kræve flere gennemlæsninger, men efterhånden vil eleverne begynde at lægge mærke til mere og mere i samme gennemlæsning, og så begynder det først for alvor at blive sjovt.
Videre til lærervejledning.
|
”Der er kun en vej frem, og det er i dybden.”
Citat: Filip M. Lund
Bogoplevelsen:
"Filip har charme. Han er kejtet. Han er underlig. Han er tænksom. Han er sjov. Men mest af alt er han et dejligt vedkommende bekendtskab.
Der er kun en vej – og det er i dybden.
Læs “Filip M. Lund”-serien, hvis du
- går i indskolingen - vil begynde på værklæsning tidligt - mangler vedkommende letlæsningsbøger
Filip M. Lund er en sag for dine indskolingsbørn."
|